lördag 16 juli 2016

Efter nattens fasta...



Frukosten är dagens bästa mål, hungrig som jag är när jag vaknar och aldrig krånglig att åstadkomma. Godast just nu är hirsgröt kokt på hirsflingor från Saltå kvarn, den tar bara ett par minuter att koka ihop och smakar fantastiskt god med nästan vad som helst ovanpå. Här är det dadlar, jordgubbar, bipollen, solrosfrön, kokos och agavesirap. Om jag vill vara extra lyxig blir det gräddmjölk till annars får det duga med mjölk. Rårivet äpple med pumpakärnor och hackade hasselnötter är en annan favorit. Mitt bästa tips för att hacka nötter utan att det sprätter i hela köket är att hälla nötter i en liten fryspåse och ta fram hammaren. Jag har en liten rostig hammare som jag hittade ute i trädgården i en av kökslådorna nära tillhands. Saltå kvarn har även grötflingor gjorda på bovete, ful, grå gröt men nästan lika god. Och glöm inte salta, gröt utan salt smakar blä. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?