måndag 11 augusti 2014

Rädda livet på en vattenmelon


Ibland hinner vi inte med att äta upp melonen när den är som godast, ibland hinner vi inte ens börja äta innan det nästan är försent. För en fyra, fem dagar sedan så satte jag fast en vattenmelon på en av spetsarna på järngrinden, sen glömde jag bort att vi borde äta upp den helst samma dag. När jag idag äntligen skar upp melonen så var den inte god, riktigt äcklig faktiskt, övermogen och lite mjölig runt kärnorna. Men istället för att slänga så gjorde jag juice av den, nästan godare än att äta den som vanligt och hur enkelt som helst förutsatt att man har en hushållsassistent med knivar eller mixer. Jag kör stora bitar med kärnorna kvar till en sörja och silar det sen genom en finmaskig sil (gegga runt lite med en stor sked i silen så rinner det snabbt igenom), helst dricker jag upp allt själv men just idag delade jag med mig... Svårare än så är det inte att rädda livet på en gammal halvdöd melon (och slippa dåligt samvete för att man alltid köper hem för mycket snygga frukter).

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?